Skolstart

Efter att ha haft ett relativt långt jullov nu så är det dags för skola i morgon. Vi har två lektioner och en hemtenta kvar av denna kurs. Hemtentan har vi vetat om jättelänge och jag började inte med den förrän idag, slarvigt av mig. Men jag får skylla mig själv, jag har själv gjort så att jag halkat efter.
 
Efter denna kurs har vi bara två kurser kvar. Nämligen slutpraktik och examensarbete. Känns konstigt att man nästan kan ta (om man verkligen sträcker sig) på examensdagen nu. Under praktiken ska vi göra förarbete inför examensarbetet. Vi ska nämligen göra någonting praktiskt som vi kan väva in i vårt examensarbete sedan. Mitt och Sannas handlar ju om matematik, så det är nog mest det ämnet jag kommer syssla med.
 
----------
 
Det finns en sak som jag skulle vilja ta upp, som jag inte riktigt har nämnt för någon rent ut, men som gnagt i mig ganska mycket den senaste tiden.
Jag har börjat tveka på om jag verkligen vill bli lärare när jag är färdig med skolan. Jag vågar nästan inte tänka tanken för att det känns som att jag slösat bort fyra års studier om jag inte blir lärare, men samtidigt ska väl jag känna att jag tycker det är roligt det jag gör? Jag trivs jättebra i skolmiljön, men inte som klasslärare. Jag har ju alltid haft en passion för fritids, och på senare tid har jag även börjat fundera över ett assistentjobb. Men när man nämner det för folk så säger de oftast "Assistent? Det behöver du ingen utbildning för, det är du för bra för". Men om jag nu skulle vilja det? Kan jag inte bli det trots att jag har utbildning?
Ännu en tanke som gått är om jag ska vara ifrån skolmiljön helt och hållet för att se om jag längtar tillbaka. Jag har ju extrajobb på Laxbutiken och trivs verkligen jättebra där. Det är bra kollegor, helt okej arbetstider, och bra betalt. Varför skulle jag inte kunna fortsätta jobba där? De behöver näst intill alltid personal så jag tror säkert jag skulle kunna fortsätta jobba där om jag vill. Mina tankar går åt olika håll hela tiden...
Ja, som ni hör så har jag egentligen ingen aning... Jag ville nog bara att ni skulle vara medvetna om mina tankar, och inte döma mig om jag bestämmer mig för någonting annat än läraryrket.
1 Mamma Annica:

skriven

Såklart att vi inte dömer dig vår Amandis <3
Kramar.

2 Mormor.:

skriven

Inte alltid lätt att veta. Men alltid bra med utbildning.Att falla tillbaka på. Hur du än gör. Viktigast att det känns rätt.

3 Ingela:

skriven

Jag dömer inte dig för de. Du har ju även utbildning för att vara på laxbutiken o så blir du ju även lärare. Du ska göra det du känner för. Kramar

4 Agneta:

skriven

Jag tycker du ska göra det du känner för, utbildning är alltid bra att ha, kunskapen kan ingen ta ifrån dej,

Kommentera här: