Bulgarien dag tre

Halli hallå i era midsommarstyranden.
Hur är vädret hemma? Är det typiskt midsommarväder?
I Bulgarien har det varit dåligt väder hela dagen. Vi har varit på utflykt till Burgas idag, Bulgariens fjärde största stad. Vi gick upp tidigt i morse och hann precis slänga i oss lite frukost innan resan började. när vi vaknade så spöregnade det och var storm, och det verkar ha varit så hela natten för när vi åkte till Burgas var det översvämningar på vissa ställen.
 
I Burgas gjorde vi två stopp, först i staden och sedan i ett stort shoppingcenter. När vi var i staden gick vi mest och strosade bland lite butiker, jag shoppade mig solglasögon och så köpte vi en liten mjölkkanna som man kan ha när gäster som vill ha mjölk i kaffet kommer på besök. Som tur var så var det uppehåll medan vi var i staden men man frös ändå. Jag hade shorts på mig eftersom jag tänkte att man faktiskt kan ha det när man är utomlands men... Tji fick jag. Jag borde valt långbyxor.
 
När vi kom till nästa stopp, Burgas Plaza, som shoppingcentret hette så började vi med att äta. Shoppingcentret var riktigt stort och med en massa olika affärer och torgbutiker eller vad man kallar det. Ni vet sådana som står mitt på golvet och säljer. Det kändes riktigt lyxigt att komma in dit. I shoppingcentret fyndade vi ett varsitt par sandaler. Tror att det blev ett kap, lite svårt att räkna om hur mycket pengarna är värda här nere tycker jag.
 
Vad vi annars fått för intryck av Bulgarien idag är att det känns väldigt fattigt. Samtidigt så har människorna råd att gå och shoppa en massa kläder, så jag får inte riktigt ihop det? Det är i alla fall mycket trasiga hus här och var, gatorna är, som jag nämnde i mitt första inlägg om Bulgarien, smala som cykelvägar i Sverige och även väldigt trasiga. Det går vilda hundar, vilda katter och vilda hästar (?) lite överallt. Vi såg bla en mamma med tre små kattungar i Burgas, de kan inte varit mer än fem veckor. Jag vet inte om hästarna ägs av någon eller inte. De står helt fria på ängarna längs vägen...
 
Nu har vi precis kommit hem från vår utflykt och ska strax gå till restaurangen och äta kvällsmat. Vädret har äntligen börjat spricka upp så vi håller tummarna för bra väder i morgon så att det kan bli sol och bad!
1 Mormor.:

skriven

Trevligt ni har det.Synd bara att det är dåligt väder.

2 Mamma Annica:

skriven

Tur ni hittar på lite att göra när det inte är solväder. Hoppas på det idag. Kul att shoppa lite o sen ha som minnen från resan.
Hos oss var vädret sol o moln om vartannat o kallt, typ 14 grader. Ngt varmare på kvällen.
Kramar till er <3

Kommentera här: